fredag 28 oktober 2011

Gräddan av societeten

Idag var första dagen med intervjuer. Det var spännande. Det är väldigt jobbigt att vi i slutändan inte kan använda ljudupptagning vilket innebär att vi får sitta o skriva frenetiskt för hand. Det går ändå ganska bra. Jag måste dock erkänna att jag känner mig ganska dum. Jag har haft någon slags fördom om att sjuksköterskestudenter här inte skulle ha så mycket fiffigt i sin utbildning. Jag vet inte exakt vad jag förväntade mig men jag blev faktiskt lite förvånad när jag insåg vad deras utbildning innehåller och vad studenterna talar om under intervjuerna. Jag skäms lite men jag hade inte förväntat mig att de skulle tala om patientundervisning där det är viktigt att kontrollera att patienten har tillgodosett sig informationen och om patienten är mottaglig för information. Jag trodde inte att de skulle vara så medvetna om de etiska aspekterna av yrket. Jag blev förvånad när jag hörde att deras favorit vårdteoretiker var Orem. Deras kurslitteratur liknar våran mycket och de får lära sig att sätta pvk och kateter precis som vi. Jag vet som sagt inte vad jag förväntade mig men jag är häpen att jag har så mycket gemensamt med studenterna som sitter mitt emot och svarar vänligt på våra frågor om vad som är viktigt i mötet med patienten.

Efter intervjuerna på sjukhuset stannade vi snabbt vid svenska ambassaden för att lämna in papper på att vi är i landet. Sedan tog vi oss till Lucy restaurant som ligger mittemellannära Sheromeda som är området som vi bor i. Restaurangen är döpt efter Lucy som är de rester av den första människan man hittat, bredvid restaurangen ligger national museum som hyser dessa kvarlevor. Vi åt mycket god mat och jag gladde mig åt att jag kunde göra alla beställningar på amarinja. Även Karin och Anna-Karin börjar lära sig ganska bra amarinja även om de ibland trampar i klaveret. Väl hemma började vi transkribera intervjuerna vilket tog sin lilla tid, vi bestämde att vi skulle sova lite och sedan transkribera den sista intervjun i morgon bitti innan vi skall till sjukhuset för tre nya intervjuer. Det är långa dagar med mycket jobb och plugg men det är kul.

Namnet på inlägget har inte så mkt med inlägget att göra.


ps vi har inte haft tillgång till internet på flera dagar, detta inlägg skrevs för flera dagar sedan.


2 kommentarer:

  1. Ååååh va fint att du skriver på din blogg Mr Ternald! Alltid lika skoj att få en uppdatering av er!

    Tror det är ganska vanligt att man tror att andra länders utbildningar är sämre än den svenska utbildningen då vi likt Kim Jong Il's undersåtar blir matade att den svenska skolan är så oerhört bra.
    Kan ju faktiskt även vara förklaringen varför det är svårare att få jobb som inflyttad till Sverige.
    I Malmö har en stor del av taxichafförerna högskoleutbildning även fast det inte är svårare att köra taxi i Malmö. :)

    Var ni inne på Lucymuseet också eller käkade ni bara en bit av Lucy? Vilken grej att hon/han ligger där. Visste inte Lucy anträffades i Etiåååpien så att säga.

    Gubben med slipsen på bilden är det Mr Big Misstake?

    Ha det fortsatt fint!

    SvaraRadera
  2. Härligt att du kommentererarra och läse alltid roligt! det är mkt ritkgit att det är "another big mistake" på bilden :D vi har ännu inte varit inne o kollat på Lucy men ska väl det någon dag... jag har iof varit där många gånger tidigare :D kram!!!

    SvaraRadera