onsdag 2 november 2011

Regn

Jag vaknade i natt, mitt i natten, mitt i mörkret. När jag slog upp ögonen var det fortfarande kolmörkt men jag blev ändå genast medveten om vad som hade väckt mig. Ljudet av stora blöta vattendroppar i miljontals. Tunga droppar som slog hårt i det röda dammet på marken utanför fönstret. Det är första gången det regnar sedan vi kom hit. Jag satte mig upp i sängen och öppnade fönstret och drog ett djupt andetag. De dofterna som påminner så mycket om första gången jag bodde här på missionens guesthouse, det är overkligt att det är tio år sedan. Dofterna av färskt eukalyptusträd och blöt jord som sveper ner långsamt tillsammans med regnet från berget Entoto på vars fot guesthouset ligger. Jag satt stilla på sängen och bara andades, mindes hur det var att komma hit när jag var 14 och visste att detta skulle vara mitt hem det närmsta året. Jag minns att jag inte gillade regnet då, jag slipper nog fortfarande skurarna när jag inte har tid att njuta av dem, men när man vaknar mitt i natten och känner lukten av Etiopiens tunga blöta regn så är det svårt att inte sitta kvar en stund och bara njuta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar